MİLLÎ
EĞİTİM BAKANLIĞI EĞİTİM KURUMLARI SOSYAL
ETKİNLİKLER
YÖNETMELİĞİ
BİRİNCİ
BÖLÜM
Amaç,
Kapsam, Dayanak ve Tanımlar
Amaç
MADDE 1 – (1)
Bu Yönetmeliğin amacı; her tür ve seviyedeki resmî ve özel (Değişik
ibare:RG-1/9/2018-30522) örgün ve hayat boyu öğrenme
kurumlarında; öğretim programlarının yanında öğrenci ve kursiyerlerde
özgüven ve sorumluluk duygusu geliştirmeye, yeni ilgi alanları oluşturmaya,
millî, manevî, ahlaki, insanî ve kültürel değerleri kazandırmaya yönelik
bilimsel, sosyal, kültürel, sanatsal ve sportif alanlarda öğrenci kulübü ve
toplum hizmeti kapsamındaki sosyal (Ek ibare:RG-12/9/2019-30886) etkinlikler ile kamu
kurum ve kuruluşları, uluslararası kuruluşlar ve sivil toplum kuruluşları
tarafından eğitim kurumlarında yapılacak sosyal etkinliklerin usul ve
esaslarını düzenlemektir.
Kapsam
MADDE 2 – (1)
Bu Yönetmelik; her tür ve seviyedeki resmî ve özel (Değişik
ibare:RG-1/9/2018-30522) örgün ve hayat boyu öğrenme
kurumlarında; öğretim programlarının yanında bilimsel, sosyal, kültürel,
sanatsal, sportif alanlarda öğrenci kulübü ve toplum hizmeti kapsamındaki
sosyal (Ek ibare:RG-12/9/2019-30886) etkinlikler ile kamu kurum
ve kuruluşları, uluslararası kuruluşlar ve sivil toplum kuruluşları
tarafından eğitim kurumlarında yapılacak sosyal etkinliklere ait usul
ve esasları kapsar.
Dayanak
MADDE 3 – (Değişik:RG-1/9/2018-30522)
(1) Bu Yönetmelik,
14/6/1973 tarihli ve 1739 sayılı Millî Eğitim Temel Kanunu ile 10/7/2018
tarihli ve 30474 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan 1 sayılı
Cumhurbaşkanlığı Teşkilatı Hakkında Cumhurbaşkanlığı Kararnamesine
dayanılarak hazırlanmıştır.
Tanımlar
MADDE 4 – (1)
Bu Yönetmelikte geçen;
a) Bakanlık: Millî
Eğitim Bakanlığını,
b) Danışman
öğretmen: Sosyal etkinliklerde rehberlik, danışmanlık ve gözetim görevini
yürütmekle görevlendirilen öğretmeni veya öğretmenleri,
c) Eğitim kurumu:
Her tür ve seviyedeki resmî ve özel örgün (Ek ibare:RG-1/9/2018-30522)
ve hayat boyu öğrenme (Mülga ibare:RG-1/9/2018-30522) (...)
okul ve kurumu,
ç) Eğitim kurumu
müdürü: Her tür ve seviyedeki resmî ve özel (Değişik
ibare:RG-1/9/2018-30522) örgün ve hayat boyu öğrenme kurumu
müdürünü,
d) Gönüllü:
Tamamıyla kendi isteği doğrultusunda, dayanışma ve yardımlaşma amacıyla (Değişik
ibare:RG-1/9/2018-30522) çıkar gözetmeksizin hiçbir maddi
beklentisi olmadan sadece topluma faydalı olmak arzusuyla fiziksel gücünü,
zamanını, bilgi birikimini, yeteneğini ve deneyimini kullanarak öğrenci
kulübü ve toplum hizmeti çalışmalarına katkı sağlayan veli, (Mülga
ibare:RG-1/9/2018-30522) (...) üniversite, kurum ve kuruluşları,
e) Kulüp
temsilcisi: Öğrenci kulübü çalışmalarını danışman öğretmen ile birlikte
yürütmek üzere üye öğrencilerin aralarından seçtiği öğrenciyi,
f) Öğrenci kulübü:
Öğrencilerin öğrenimleri boyunca bilimsel, sosyal, kültürel, sanatsal ve
sportif alanlarda eğitim kurumu içi ve dışı etkinliklerde bulunmalarını
sağlamak amacıyla oluşturulan grubu,
g) Sosyal
etkinlik: Öğretim programlarının yanında bilimsel, sosyal, kültürel,
sanatsal ve sportif alanlarda öğrenci kulübü ve toplum hizmeti çalışmaları
ile bu kapsamdaki diğer etkinlikleri,
ğ) Sosyal Etkinlik
Modülü: Sosyal etkinlikler kapsamında öğrencilerin seçtiği/seçildiği
öğrenci kulübünün, katıldığı toplum hizmetlerinin, yaptığı çalışmaların ve
bunlara ilişkin verilen belgelerin işlendiği e-Okul sistemi içinde yer alan
modülü,
h) Sosyal etkinlik
dosyası: Öğrencinin katılmış olduğu sosyal etkinliklere ait bilgi ve
belgelerin tutulduğu dosya,
ı) Sosyal
etkinlikler kurulu: Sosyal etkinlikleri planlamak ve yürütülmesini koordine
etmek amacıyla oluşturulan kurulu,
i) Toplum hizmeti:
Öğrencilerin seviyelerine uygun olarak toplumsal sorunların çözümüne katkı
sağlamak amacıyla afet ve acil durum, çevre, eğitim, spor, kültür ve
turizm, sağlık ve sosyal hizmetler alanlarında gerçekleştirecekleri
çalışmaları,
j) (Ek:RG-12/9/2019-30886)
e-Portfolyo: Öğrencilerin ilgi, yetenek ve becerilerinin gelişimsel olarak
izlenmesi, değerlendirilmesi ve yönlendirilmesi amacıyla okul içi ve okul
dışındaki çalışmalar ile eğitim içerikli diğer faaliyetlere ilişkin
belgelerin işlendiği elektronik ortamda tutulan dosyayı,
ifade eder.
İKİNCİ
BÖLÜM
İlkeler,
Sosyal Etkinlikler Kurulu ve Görevleri
İlkeler
MADDE 5 – (1)
Eğitim kurumlarında yürütülecek tüm sosyal etkinlikler 1739 sayılı Kanunda
yer alan Türk millî eğitiminin genel ve özel amaçları ile temel ilkelerine
uygun olarak düzenlenir.
(2) Sosyal
etkinlik çalışmalarında; öğrencilerin gelişim seviyeleri, ilgi, istek,
ihtiyaç ve yetenekleri göz önünde bulundurulur.
(3) Sosyal
etkinlik çalışmaları, öncelikle ders saatleri dışında uygulanır. Bu
çalışmalar zorunlu hâllerde ders saatleri içinde de uygulanabilir.
(4) Sosyal
etkinlik çalışmaları, öğrenci kulübü ve toplum hizmeti çalışmaları
kapsamında yürütülür.
(5) Her öğrenci,
en az bir sanat veya spor dalında beceri kazanacak şekilde uygun bir
öğrenci kulübü ile ilişkilendirilir ve bu kulübün çalışmalarına katılır.
(6) Sosyal
etkinlikler kapsamında yürütülen bilimsel, sosyal, kültürel, sanatsal ve
sportif alanlarda Gençlik ve Spor Bakanlığına bağlı gençlik merkezlerinden
de yararlanılır.
(7) Sosyal
etkinlik çalışmalarının planlanmasında eğitim kurumu bölgesinde bulunan
gençlere yönelik faaliyet gösteren kamu kurum ve kuruluşları, sivil toplum
kuruluşları ile işbirliği yapılabilir.
(8) Sosyal
etkinliklerle ilgili gelir-gider iş ve işlemleri okul aile birliği
tarafından yürütülür.
Sosyal
etkinlikler kurulu ve görevleri
MADDE 6 – (1)
Sosyal etkinlikler kurulu, eğitim kurumu müdürünün veya görevlendireceği
bir müdür yardımcısının başkanlığında, öğretmenler kurulunda danışman
öğretmen olarak belirlenen öğretmenler arasından eğitim kurumu müdürünün
belirlediği üç öğretmen, öğrenci kulübü temsilcilerinin kendi aralarından
seçecekleri iki öğrenci ile okul-aile birliğince belirlenen bir veliden
oluşur. Birleştirilmiş sınıf uygulaması yapılan eğitim kurumlarında, bu
etkinlikler mevcut öğretmen/öğretmenlerle eğitim kurumunun imkânları
dâhilinde yürütülür.
(2) (Değişik:RG-1/9/2018-30522)
Kurul, eğitim kurumunda bir eğitim ve öğretim yılı içerisinde yapılacak
sosyal etkinliklerle ilgili iş ve işlemleri eylül ayından itibaren planlar
ve yürütür.
(3) Kurul, eylül
ayında yapılmış olan planlamaya ek olarak eğitim ve öğretim yılı içerisinde
değişen ve gelişen şartlara, oluşan istek ve ihtiyaçlara göre sosyal
etkinliklerle ilgili yeni planlamalar yapabilir ve kararlar alabilir.
(4) Sosyal
etkinlikler kurulunun etkinliklerle ilgili planlama ve kararları, eğitim
kurumu müdürünün onayından sonra yürürlüğe girer.
(5) Kurul, sene
başı öğretmenler kurulunda belirlenen anılacak ya da kutlanacak belirli gün
ve haftaların öğrenci kulüplerine dağılımını, hangilerinin sınıf içi,
sınıflar arası, eğitim kurumu düzeyinde ya da eğitim kurumu dışında
gerçekleştirileceğine yönelik planlanmayı yapar ve eğitim kurumu müdürünün
onayına sunar.
(6) Kurul, sosyal
etkinliklerin verimli bir şekilde yürütülmesi için danışman öğretmenler,
öğretmenler, öğrenciler, gönüllü veliler ve diğer ilgililerle iş birliği
yapar.
(7) Kurulun
sekretarya işleri eğitim kurumu müdürlüğünce yürütülür.
(8) Kurul
tarafından yapılan iş ve işlemler, öğretmenler kurulu toplantılarında
değerlendirilir.
(9) Kurul, sosyal
etkinlik başarı belgesi verilecek öğrencileri belirler, buna ilişkin
listeyi eğitim kurumu müdürünün onayına sunar.
ÜÇÜNCÜ
BÖLÜM
Sosyal
Etkinlikler
Sosyal
etkinliklerin alanı
MADDE 7 – (1)
Eğitim kurumlarında öğrencilerde özgüven ve sorumluluk duygusu geliştirmek,
öğrencileri şiddet ve zararlı alışkanlıklardan korumak, öğrencilere yeni
ilgi alanları ve beceriler kazandırmak, öğrencilerin yeteneklerini
sergilemesine imkân vermek, millî, manevi ve kültürel değerleri yaşatmak,
yaygınlaştırmak ve bu değerlerin yeni nesillere aktarımını sağlamak,
öğrencilerde gönüllülük bilincini özendirmek, engellilik, yaşlılık, insan
ve çocuk hakları ile (Mülga ibare:RG-12/9/2019-30886) (…)
konularında farkındalık oluşturmak amacıyla bilimsel, sosyal, kültürel,
sanatsal ve sportif alanlarda sosyal etkinlik çalışmaları yapılır.
(2) Öğrenci kulübü
ve toplum hizmeti çalışmaları kapsamında; yarışma, tören, mezuniyet günü,
tanıtım günü, anma günü, yayın, müzik, halk oyunu, tiyatro, kampanya,
ziyaret, gösteri, şenlik, şiir dinletisi, turnuva, konferans, panel,
sempozyum, imza günü, fuar, sergi, kermes, gezi, proje hazırlama ve benzeri
etkinlikler ile okul içi izcilik ve gençlik kampları faaliyetleri ile
sportif yarışmalar yapılabilir.
(3) (Değişik:RG-1/9/2018-30522)
Çalışmalara katılan öğrencilere Sosyal Etkinlik Katılım Belgesi (EK-1),
çalışmalarda üstün gayret gösteren öğrencilere Sosyal Etkinlik Başarı
Belgesi (EK-2), katkı sağlayan öğretmen, veli, üniversite, kurum ve
kuruluşlara ise eğitim kurumu müdürü tarafından Sosyal Etkinlik Teşekkür
Belgesi (EK-3) verilir. Sosyal Etkinlik Başarı Belgesi alan öğrenciler,
okul-aile birliği imkânları ölçüsünde ayrıca ödüllendirilebilir.
(4) Halk eğitim
merkezleri, meslekî eğitim merkezleri ile açık öğretim okullarında bu
etkinlikler isteğe bağlı olarak düzenlenebilir.
(5) Açık öğretim
okullarında öğrenim gören öğrencilerden ortaokul seviyesinde olanlar 15
yaşını, ortaöğretim seviyesinde olanlar 18 yaşını tamamlamamış olmak
kaydıyla aynı düzeydeki istediği bir örgün eğitim kurumunda, yüz yüze
eğitim alanlar ise bu eğitimi aldıkları eğitim kurumlarında isteğe bağlı
olarak sosyal etkinliklere katılabilirler. Eğitim kurumlarında, sosyal
etkinlikler kapsamında oluşturulan her bir kulüp için en fazla iki
kontenjan kullanılır. Sosyal etkinliklere katılanların, olumsuz bir fiil ve
davranışı sosyal etkinlikler kurulunca tespit edilmesi ve buna ilişkin
düzenlenecek rapora bağlı olarak eğitim kurumu müdürlüğünce bu öğrencinin
sosyal etkinliklere katılımı iptal edilir.
(6) Sosyal
etkinlik çalışmalarında görev alacaklardan sertifika sahibi olanlara
öncelik verilir.
(7) (Ek:RG-1/9/2018-30522)
Bu Yönetmelikte ifade edilen e-Okul Sistemi Sosyal Etkinlik Modülünün
kullanımına yönelik usul ve esaslar Bakanlıkça hazırlanan yönerge ve/veya
kılavuz ile belirlenir.
(8) (Ek:RG-12/9/2019-30886)
Yetenekli öğrencilerden isteyenlerin antrenmanlara katılımları ve
eğitimleri için il/ilçe millî eğitim müdürlükleri ile mahalle spor
kulüpleri arasında yapılacak protokol hükümleri çerçevesinde izinli
sayılmaları sağlanır. Öğrencilerin aldığı belgeler e-portfolyo kapsamında
e-Okul Sistemi Sosyal Etkinlik Modülüne işlenir.
(9) (Ek:RG-12/9/2019-30886)
Eğitim ve öğretimin daha etkili ve verimli olması için; doğal, tarihî
ve kültürel mekânlar ile bilim merkezleri, sanat merkezleri, teknopark ve
müzeler gibi okul dışı öğrenme ortamları, ders programlarında yer alan
kazanımlar doğrultusunda etkin olarak kullanılır.
Öğrenci kulübü
ve çalışma esasları
MADDE 8 – (1)
Eğitim kurumlarında, Öğrenci Kulüpleri Çizelgesindeki (EK-4) öğrenci
kulüplerinden gerekli görülenlerle çevrenin ekonomik, sosyal, kültürel ve
coğrafi özellikleri ve öğrencilerin istekleri de dikkate alınarak eğitim
kurumunun türü, (Ek ibare:RG-12/9/2019-30886) meslek alanlarının
özellikleri, imkân ve şartları ölçüsünde öğretmenler kurulu kararıyla
farklı öğrenci kulüpleri de kurulabilir.
(2) Öğrenci kulübüyle
ilgili sosyal etkinliklerin planlanması ve yürütülmesi, danışman öğretmenin
gözetim ve sorumluluğunda öğrencilerce gerçekleştirilir.
(3) Öğrenci
kulüplerinin amaçları, çalışma esasları ve tanıtımına yönelik açıklamalar,
eğitim kurumu yönetimi, sosyal etkinlikler kurulu, danışman öğretmenler ve
sınıf/şube rehber öğretmenlerince yapılır.
(4) Her öğrencinin
en az bir kulübe üye olması zorunludur.
(5) Öğrencinin
seçtiği kulüp, yaptığı çalışmalar ve belgeleri, e-Okul sisteminde yer alan
Sosyal Etkinlik Modülüne işlenir.
(6) Kulüp
çalışmalarıyla ilgili giderler; okul-aile birliği, gönüllü kişi, kurum veya
kuruluşlarca yapılan aynî ve nakdî bağış yoluyla karşılanabilir.
(7) Öğrencinin
kulüp üyeliği, kulübe seçildiği öğretim yılıyla sınırlıdır.
Toplum hizmeti
çalışmaları ve esasları
MADDE 9 – (1)
Öğrencilerin; kendilerine, ailelerine ve topluma karşı saygılı, çevreye ve
toplumsal sorunlara duyarlı, sorun çözen, resmî ve özel kurumlar ve sivil
toplum kuruluşlarıyla iş birliği içinde çalışma becerileri gelişmiş bireyler
olarak yetişmeleri amacıyla gönüllü toplum hizmeti çalışmaları yürütülür.
(2) Toplum hizmeti
çalışmaları, gönüllülük esasına bağlı olarak Sosyal Etkinlikler Kurulunda
alınan kararlar uyarınca danışman öğretmenin gözetim ve sorumluluğunda
planlanır. Bu çalışmalar öğrenci kulüpleri, gönüllü öğrenci grupları,
öğretmenler, veli ve ilgili diğer (Mülga ibare:RG-1/9/2018-30522)
(...) kurum ve kuruluşların katılımıyla yapılır.
(3) Toplum hizmeti
çalışmalarına katılan öğrenciler ve aldıkları belgeler e-Okul sisteminde
yer alan Sosyal Etkinlik Modülüne işlenir.
(4) (Değişik:RG-1/9/2018-30522)
Toplum hizmeti çalışmalarıyla ilgili giderler, okul-aile birliği gelirleri
ile yapılan diğer aynî ve nakdî bağışlar yoluyla karşılanabilir.
(5) Yapılacak
toplum hizmeti çalışmaları, ilgili paydaşların görüşleri alınarak Sosyal
Etkinlikler Kurulu tarafından belirlenir.
Geziler
MADDE 10
– (1) Öğrencilerin bilgi, görgü ve yeteneklerini geliştirmek,
toplumsal kurallara uyumlarını ve bir arada yaşama kültürü edinmelerini
sağlamak, sosyal iletişim becerilerini geliştirmek, tarihi ve kültürel
gezilerle öğrencilerde medeniyet tasavvuru oluşturmak amacıyla yurt içi ve
yurt dışı geziler düzenlenebilir.
(2) Gezilerde
aşağıdaki hususlara uyulur:
a) Sınıf veya şube
rehber öğretmenleri, ders öğretmenleri veya danışman öğretmenlerce
yapılması kararlaştırılan geziye ilişkin Veli İzin Belgesi (EK-5) gezi
öncesi görevli ve sorumlu öğretmenler tarafından alınır ve gezi dosyasına
konur.
b) Eğitim kurumu
gezilerinde; 1 kafile başkanı ve 40 öğrenciye kadar en az 1, en fazla 2
öğretmen görevlendirilir. Sorumlu öğretmen sayısı, özel eğitime ihtiyacı
olan öğrenciler için 10 öğrenciye kadar en az 2, okul öncesi eğitim
kurumlarında her grup için en az 1 öğretmen olacak şekilde belirlenir.
Ancak öğretim programının gerektirdiği veya öğretim programına dayalı
protokol ya da proje kapsamında yapılan sosyal etkinliklere katılacak
ilgili öğretmen sayısı ihtiyaca göre artırılabilir. İmkânlar ölçüsünde
sosyal etkinlikler kurulunca uygun bulunan velilerin de geziye katılımı
sağlanır. İl dışı ve yurt dışı gezilerde, okul öncesi çocukların velisi ile
birlikte götürülmesi zorunludur. (Değişik cümle:RG-1/9/2018-30522)
Eğitim kurumu yönetimince şehit ve gazi çocuğu olan öğrenciler ile ekonomik
durumları yetersiz görülen öğrencilerin gezi giderleri, okul-aile birliği
ile gönüllü veli, kurum ve kuruluşlarca karşılanabilir.
c) Öğretim
programları kapsamında yapılacak gezilerin ders saatleri içinde
yapılmasına, diğer gezilerin ise dersleri aksatmayacak şekilde hafta sonu
veya resmî tatil günlerinde düzenlenmesine özen gösterilir.
ç) Gezilerin
belirlenen süreleri aşması durumunda, eğitim kurumu yönetiminin bilgisi
dâhilinde gerekli önlemler alınarak gezilerden dolayı yapılamayan dersler
takip eden derslerde yoğunlaştırılmış olarak tamamlanır.
d) İl içi ve il
dışı gezilerde öğrencilerin kaza sigorta işlemleri, geziye gidilecek
araçların seçilmesi ve diğer konularda, Okul Gezileri Çerçeve Sözleşmesinde
(EK-6) belirtilen hükümlere uyulur.
e) Eğitim kurumu
yönetimi; gezinin sağlıklı ve güvenli bir şekilde yapılmasına ilişkin her
türlü tedbiri alır, gezi dosyasında yer alan tüm belgeleri inceler ve
uygunluğunu değerlendirir.
(3) Geziler,
sigorta ve yolcu güvenliği sağlanmış kara, hava, deniz ve demiryolu ulaşım
araçları ile düzenlenir. Gerektiğinde sigorta ve yolcu güvenliği sağlanmış
kamu araçlarından da yararlanılabilir. Kamu araçları için Okul Gezileri
Çerçeve Sözleşmesinin (EK-6) 11 inci maddesinin birinci fıkrasının (c)
bendinde belirtilen belgeler aranmaz. (Ek
cümle:RG-12/9/2019-30886) Ancak gezi yapılacak araçların karayolu taşımacılık
mevzuatına uygun olması gerekir.
Yarışmalar
MADDE 11 – (1)
Sosyal etkinlikler ve diğer ders faaliyetleri kapsamında öğrencilerin ilgi
ve yeteneklerine göre kendilerini geliştirmelerine, millî ve manevî
değerleri benimsemelerine, mesleğe ve geleceğe hazırlanmalarına,
kendilerine güven duyabilmelerine, dili etkili kullanma becerilerinin
gelişmesine, bilimsel düşünce ve inceleme alışkanlığı kazanabilmelerine
imkân sağlamak, sosyal ilişkilerde anlayışlı ve saygılı olma bilinci
geliştirmek amacıyla çeşitli müsabaka ve yarışmalar düzenlenebilir.
(2) Eğitim kurumu
ve sınıf içi yarışmalar ile ilgili esaslar ve yarışma konuları, eğitim
kurumu müdürünün başkanlığında ilgili kulüp danışman öğretmenlerinin de
katılacağı sosyal etkinlikler kurulunca; okullar arası yarışma konuları ile
yarışma esasları ise il/ilçe millî eğitim müdürlüklerince oluşturulan
komisyonca belirlenir. Okullar arası yarışmalar, il/ilçe millî eğitim
müdürlüklerinin bilgisi ve izni dışında düzenlenemez.
(3) Zorunlu
durumlarda temsil, yarışma ve benzeri etkinliklerde; en fazla 3 öğrenci
için, sürücü ile birlikte bir öğretmenin rehberlik etmesi kaydıyla eğitim
kurumunun yönetici ve öğretmenleri veya katılımcı öğrenci velilerinin adına
kayıtlı 10 yaşından büyük olmayan, zorunlu mali sorumluluk (trafik)
sigortası bulunan özel araçlarla il sınırları içinde velinin yazılı izniyle
taşıma yapılabilir. Buna ilişkin belgeler ilgili dosyada bulundurulur.
(4) Eğitim
kurumları arası yurt içi ve yurt dışı, oyun yolu ile beden eğitimi
etkinlikleri ve spor yarışmaları, bunların planlanması, düzenlenmesi,
yürütülmesi, yarışmalara ait araç gereç ve benzeri ihtiyaçların sağlanması
5/11/2013 tarihli ve 28812 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Okul Spor
Faaliyetleri Yönetmeliğine göre yürütülür.
(5) (Değişik:RG-1/9/2018-30522)
Ulusal düzeyde bilimsel, sosyal, kültürel, sanatsal, sportif ve benzeri
yarışmalar, Bakanlığımız ile kamu kurum ve kuruluşları ve sivil toplum
kuruluşları arasında düzenlenmiş olan protokollere uygun veya Bakanlıkça
verilen izne bağlı olarak gerçekleştirilir.
(6) Uluslararası
yarışmalarda; eğitim kurumlarında öğrenim gören öğrencilerden uluslararası
bilim, kültür, güzel sanatlar, spor, halk oyunları ve beceri yarışmalarında
bireysel veya ekip hâlinde derece alanlar ile bunların yetiştirilmesine
katkı sağlayan personel ve eğitim kurumlarının ödüllendirilmesiyle ilgili
iş ve işlemler, Ekim 2016 tarihli ve 2709 sayılı Tebliğler Dergisinde
yayımlanan Millî Eğitim Bakanlığı Uluslararası Yarışmalarda Derece Alan
Öğrencilerin Ödüllendirilmesine Dair Yönerge esaslarına göre yürütülür.
Yayınlar
MADDE 12 – (1)
(Değişik:RG-1/9/2018-30522) Eğitim kurumlarında, Türk millî
eğitiminin genel ve özel amaçlarına uygun, sosyal etkinlik çalışmalarını
tanıtıcı nitelikte, belirli gün ve haftalara yönelik faaliyetlere katılımda
bulunmuş olan öğrencilerin performanslarını veya ürünlerini içeren duyuru,
dergi, gazete, duvar gazetesi, broşür, afiş, yıllık ve benzeri yayınlar
çıkarılabilir ve kurumun resmî internet sayfasında yayımlanabilir.
(2) Bu amaçla;
a) Müdürün veya
görevlendireceği müdür yardımcısının başkanlığında, iki öğretmen, ilgili
sosyal etkinlikler öğrenci kulübü danışman öğretmeni ve temsilci öğrenciden
Eser İnceleme ve Seçme Kurulu oluşturulur.
b) Eser İnceleme
ve Seçme Kurulu, birinci fıkrada sözü edilen yayınlardan, bu yayınların
içeriğinden, incelenmesi ve seçiminden sorumludur.
c) Eğitim
kurumlarında bir ders yılında çıkarılacak yayınlar ve bunların sayısı
sosyal etkinlikler kurulunca belirlenir ve eğitim kurumu müdürünün onayına
sunulur.
ç) Eser İnceleme
ve Seçme Kurulunun yapmış olduğu inceleme, değerlendirme ve seçme
işlemlerine ilişkin belgeler, yayımlanan eserlerin birer örneği ile duvar
gazetelerinin kaldırılan nüshaları ilgili dosyasında 2 yıl süreyle
saklanır.
(3) Yayınlar için
gerekli kaynak, okul-aile birliği veya diğer gönüllü kişi, kurum ve
kuruluşlarca yapılan aynî ve nakdî bağış yoluyla sağlanabilir.
(4) Birinci
fıkrada sözü edilen süreli yayınlar, 9/6/2004 tarihli ve 5187 sayılı Basın
Kanunu ve ilgili mevzuata uygun olarak çıkarılır. Eğitim kurumu adına
yayının sahibi, eğitim kurumu müdürüdür.
DÖRDÜNCÜ
BÖLÜM
Sosyal
Etkinlikler ile İlgili İzin ve Görevler
Katılım ve
düzenlemeye ilişkin izin işlemleri
MADDE 13 – (1)
Eğitim kurumu/ ilçe /il sınırları içinde (Ek ibare:RG-12/9/2019-30886)
eğitim kurumunca gerçekleştirilecek sosyal etkinliklere eğitim
kurumu müdürlüğünce, il sınırları dışında gerçekleştirilecek etkinliklere
mülkî idare amirince, yurt dışında gerçekleştirilecek etkinliklere
valilikçe izin verilir. Ancak ilçe dışında yapılacak etkinliklerde eğitim
kurumu müdürlüğü en az üç gün önceden resmî yazıyla il/ilçe millî eğitim
müdürlüğünü bilgilendirir.
(2) Eğitim
kurumunda düzenlenecek sosyal etkinlikler için eğitim kurumu müdürlüğünce,
ilçe düzeyinde düzenlenecek sosyal etkinlikler için ilçe millî eğitim
müdürlüğünce, il düzeyinde düzenlenecek sosyal etkinlikler için il millî
eğitim müdürlüğünce, birden fazla ilin katılımı ile düzenlenecek
etkinlikler ile uluslararası etkinlikler için ise Bakanlıkça (Ek
ibare:RG-12/9/2019-30886) ilgili mevzuatına göre izin verilir.
Müdürün
görevleri
MADDE 14 – (1)
Müdür, sosyal etkinliklerin ilgili mevzuata uygun olarak eylül ayında
planlanmasından ve verimli olarak eğitim ve öğretim yılı içinde
yürütülmesinden sorumludur.
(2) Bu kapsamda
müdür;
a)
Gerçekleştirilecek sosyal etkinlikler dosyasında yer alan tüm belgeleri
inceler, uygunluğunu değerlendirir ve onaylar.
b) (Değişik:RG-1/9/2018-30522)
Sosyal etkinlikler kurulunca eğitim kurumunda bir eğitim ve öğretim yılı
süresince uygulanmak üzere eylül ayında hazırlanan Eğitim Kurumu Sosyal
Etkinlikler Yıllık Çalışma Planı (EK-7/a) ile değişen ve gelişen şartlara,
oluşan istek ve ihtiyaçlara göre sosyal etkinliklerle ilgili sonradan
yapılan ek planlamaları onaylar.
c) Sosyal
etkinlikler kapsamında yapılan çalışmalara ilişkin düzenlenen Sosyal
Etkinlik Katılım Belgesi, Sosyal Etkinlik Başarı Belgesi ve Sosyal Etkinlik
Teşekkür Belgelerini imzalar.
ç) Öğrenci kulübü
ve toplum hizmeti ile ilgili örnek etkinlik çalışmalarını; eğitim kurumu
panosu, gazete ve dergilerinde, gerektiğinde ilgili birimlerin resmî
internet sayfalarında yayımlatabilir.
Sınıf veya şube
rehber öğretmenin görevleri
MADDE 15 – (1)
Sınıf veya şube rehber öğretmenin görevleri şunlardır:
a) Öğretmenler
kurulunca belirlenen öğrenci kulüplerinin amaçları ve çalışmaları hakkında
öğrencileri bilgilendirmek.
b) Öğrenci
kulüplerine katılacak öğrencileri ilgi ve isteklerine göre belirlemek.
c) Belirlenen
öğrencileri e-Okul sisteminde yer alan Sosyal Etkinlik Modülüne işlemek.
ç) (Değişik:RG-1/9/2018-30522)
Öğrencilerin okul dışı etkinlikleri, kendi sınıf/şubesi ile birlikte
yürüttüğü toplum hizmeti çalışmaları ve buna ilişkin belgeleri e-Okul
Sistemi Sosyal Etkinlik Modülüne işlemek.
Danışman
öğretmenin görevleri
MADDE 16
– (1) Danışman öğretmenin görevleri şunlardır:
a) Kulüp ve toplum
hizmetine katılan öğrenci listesini, sosyal etkinlikler kuruluna vermek.
b) Kulübe seçilen
öğrencileri kulübün amaçları ve çalışmaları hakkında bilgilendirmek.
c) Çalışmalarda
öğrencileri yenilikçi ve özgün fikirler üretmeye teşvik etmek.
ç) Çalışmaların
yürütülmesini, gözetim ve rehberliğini sağlamak.
d) Eğitim kurumu
dışından sağlanacak desteklerle ilgili olarak sosyal etkinlikler kurulunu
bilgilendirmek ve buna ilişkin bilgi ve belgeleri eğitim kurumu müdürünün
onayına sunmak.
e) Öğrenci sosyal
etkinliklerini ve buna ilişkin öğrencilere verilen belgeleri, e-Okul
sisteminde yer alan Sosyal Etkinlik Modülüne işlemek.
f) Kulüp
çalışmaları ile ilgili yazışmaları koordine etmek.
g) Öğrencilerle
birlikte sosyal etkinlikler kurulunca yapılan planlamaları ve alınan
kararları da dikkate alarak Öğrenci Kulübü Sosyal Etkinlik Yıllık Çalışma
Planının (EK-7/b) hazırlanmasını sağlamak ve bu planı eğitim kurumu
müdürünün onayına sunmak.
ğ) Öğrencilerin
sosyal etkinliklere katılmaları için Veli İzin Belgesinin alınmasını
sağlamak.
Öğrenci kulübü
temsilcisinin görevleri
MADDE 17 – (1)
Öğrenci kulübü temsilcisi;
a) Yapılacak
faaliyetlerle ilgili görev dağılımını danışman öğretmene bildirir.
b) Kulüp
çalışmalarıyla ilgili yazışmaları yapar, karar defterini tutar ve kulüp
kapsamında yapılan çalışmalarla ilgili dokümanların dosyalanmasını sağlar.
c) 12 nci maddenin
birinci fıkrası kapsamında kulübüyle ilgili yayınlar çıkarılması durumunda
Eser İnceleme ve Seçme Kurulu üyeliğini yürütür.
(2) Özel eğitim
okulları ile anaokullarında birinci fıkrada sayılan görevler, danışman
öğretmenlerce yapılır.
(3) İlkokullarda
bu görevler, danışman öğretmen rehberliğinde yapılır.
BEŞİNCİ
BÖLÜM
Belirli
Gün ve Haftalar ile Bayrak Töreni
Belirli gün ve
haftalar
MADDE 18 – (1)
Belirli gün ve haftaların anma ya da kutlanmasında aşağıdaki hususlar göz
önünde bulundurulur:
a) Eğitim kurumunun
türü ve özelliğine göre anılacak ya da kutlanacak belirli gün ve haftalar,
EK-8’de yer alan belirli gün ve haftalar arasından sene başı öğretmenler
kurulunda belirlenir. Bu belirlemede, belirli gün ve haftaların eğitim
kurumunun türü ve özelliği, eğitim kurumunda uygulanan öğretim programları,
okutulan derslerle olan doğrudan veya dolaylı bağlantısı ile zümrelerin
talepleri dikkate alınır.
b) Sene başı
öğretmenler kurulunda belirlenen belirli gün ve haftaların; sınıf içi,
sınıflar arası, eğitim kurumu düzeyinde ya da eğitim kurumu dışında
gerçekleştirilmesine yönelik planlanması ile öğrenci kulüplerine dağılımı
sosyal etkinlikler kurulunca yapılır. Ayrıca anma ve kutlama etkinlikleri,
sorumlu kulüp öğrencileri tarafından yapılabileceği gibi sorumlu kulübün
rehberliğinde aynı veya farklı sınıf veya kulüplere üye öğrencilerce de
gerçekleştirilebilir.
(2) (Ek:RG-1/9/2018-30522)
Okullarda kutlanacak ulusal ve resmî bayramlar ile mahalli kurtuluş
günleri;
a) 29 Ekim
Cumhuriyet Bayramı.
b) 23 Nisan Ulusal
Egemenlik ve Çocuk Bayramı.
c) 19 Mayıs
Atatürk'ü Anma ve Gençlik ve Spor Bayramı.
ç) 30 Ağustos
Zafer Bayramı.
d) Mahalli
Kurtuluş Günleri.
(3) (Ek:RG-1/9/2018-30522)
Ulusal ve resmî bayramlar ile mahallî kurtuluş günlerinin kutlanmasında
5/5/2012 tarihli ve 28283 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanarak yürürlüğe
giren Ulusal ve Resmî Bayramlar ile Mahalli Kurtuluş Günleri, Atatürk
Günleri ve Tarihi Günlerde Yapılacak Tören ve Kutlamalar Yönetmeliği
hükümlerine uyulur.
(4) (Ek:RG-1/9/2018-30522)
Eğitim kurumları, ulusal ve resmî bayramlar ile mahalli kurtuluş günlerinin
kutlanması ile ilgili okul içi ve okul dışı etkinliklere katılırlar. Ayrıca
öğretmen ve öğrenciler bu kapsamda kendilerine verilen görevleri yaparlar.
Bayrak töreni
MADDE 19
– (1) Bayrak töreni, Türk Bayrağı ve İstiklâl Marşı’nın anlam ve
önemine yaraşır şekilde düzenlenir. Törende Türk Bayrağı ve İstiklâl
Marşı’na olan sevgi ve saygıyı güçlendirmek amaçlanır ve gerekli her türlü
önlem alınır.
(2) Bayrak töreni;
hafta başında ve sonunda, resmî tatil, millî bayram, genel tatil
başlangıcında ve sonunda yapılır.
(3) Eğitim
kurumunda bayrak direği bulunur. Bayrak, törenden önce indirilir ve törenle
göndere çekilir.
(4) Bayrak
töreninde yapılan konuşmalar, İstiklâl Marşı’nın söylenmesinden önce bitirilir.
(5) İstiklâl
Marşı’nın ilk iki kıtası, törene katılanlar tarafından birlikte, bestesine
uygun olarak yüksek sesle söylenir.
(6) Törenlerin
yürütülmesinden eğitim kurumu müdürü sorumludur.
(7) (Ek:RG-12/9/2019-30886)
Bayrak törenlerinin yürütülmesine ilişkin usul ve esaslar Bakanlıkça
hazırlanan yönerge ile belirlenir.
ALTINCI
BÖLÜM
Çeşitli
Hükümler
Tutulacak
defter ve dosyalar
MADDE 20
– (1) Sosyal etkinlikler dosyası içerisinde; toplum hizmeti
çalışmaları, ilgili kararlar ve tutanaklar ile birlikte öğrenci
kulüplerinin toplantı karar defteri, evrak dosyası ve toplantı tutanakları
bulunur.
Yönetmelikte
yer almayan hükümler
MADDE 21
– (1) Bu Yönetmelikte yer almayan hususlarda Bakanlığın diğer
ilgili mevzuat hükümlerine uyulur.
YEDİNCİ
BÖLÜM
Son
Hükümler
Yürürlükten
kaldırılan yönetmelikler
MADDE 22
– (1) Aşağıdaki yönetmelikler yürürlükten kaldırılmıştır:
a) 13/1/2005
tarihli ve 25699 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Millî Eğitim Bakanlığı
İlköğretim ve Orta Öğretim Kurumları Sosyal Etkinlikler Yönetmeliği.
b) 26/12/1995
tarihli ve 22505 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Millî Eğitim Bakanlığı
Sosyal ve Kültürel Yarışmalar Yönetmeliği.
Yürürlük
MADDE 23
– (1) Bu Yönetmelik yayımı tarihinde yürürlüğe girer.
Yürütme
MADDE 24
– (1) Bu Yönetmelik hükümlerini Millî Eğitim Bakanı yürütür.
Ekleri için tıklayınız
|